Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace GDPR pro lajdáky
Zavřít
Proč se registrovat na
SledujuFilmy.cz?


Zaregistrujte se a získejte následující výhody:


Registrace zdarma
Registrace je zcela zdarma.
Přidávání do oblíbených
Vaše oblíbené filmy si budete moci uloži do oblíbených.

Účast v soutěžích
Získáte možnost účastnit se soutěží o zajímavé ceny.
Filmy na přání
Budete si moc zažádat o přidání Vašeho oblíbeného filmu.




Jerry Goldsmith

Jerry Goldsmith
Datum narození: 21.07.2004
Místo narození: Beverly Hills, Kalifornie, USA

Životopis:

Americký hudební skladatel Jerrald King Goldsmith se narodil 10. února roku 1929 v Los Angeles. Jeho matka Tessa byla umělkyně, otec Morris stavební inženýr. Na piano hrál od svých šesti letech, ve třinácti ho studoval s polským koncertním pianistou Jakobem Gimpelem. O další tři roky později začal studovat hudební teorii, kompozici a kontrapunkt, učitelem mu byl italský skladatel Mario Castelnuovo-Tedesco, z jehož dílny vzešel nejeden hudební velikán. V téže době v kině viděl film Spellbound (1945) a jeho soundtrack (autorem byl Miklós Rózsa) de facto odstartoval jeho budoucí hudební kariéru. S Rózsou se seznámil na Jihokalifornské univerzitě, posléze však skončil na Los Angeles City College, kde se věnoval práci s dirigováním a pianem, na starosti měl i zpěváky.

V padesátých letech Goldsmith pracoval pro síť CBS, kde psal hudbu k různým rádiovým i televizním produkcím. U filmu debutoval roku 1957 hudbou k westernu BLACK PATCH. Do povědomí začal vstupovat roku 1962, kdy ohudebnil snímek LONELY ARE THE BRAVE. Skladatel Alfred Newman byl natolik nadšen z jeho práce k televiznímu seriálu THRILLER (1960 - 1962), že Goldsmithe doporučil studiu Universal Studios, aniž by se s ním osobně setkal. Krátce nato si Goldsmith vydobyl první Oscarovou nominaci silně atonickým soundtrackem k FREUDOVI. Další Oscarové nominace obdržel za filmy A PATCH OF BLUE(1965) a THE SAND PEBBLES (1966). Roku 1968 vzniklo jedno z jeho nejzásadnějších děl, když stvořil kontroverzní avantgardní soundtrack k PLANETĚ OPIC. Použil na něm celou řádku nezavedených technik a odnesl si další nominaci na Oscara, jeho dílo se navíc umístilo mezi dvaceti pěti nejlepšími americkými filmovými soundtracky dle Amerického Filmového institutu (AFI).

Už od svých začátků Goldsmith fandil různým inovacím, s oblibou používal nezvyklé nástroje a echoplex. Nejinak tomu bylo i u GENERÁLA PATTONA (1970), jehož pompézní soundtrack mu vynesl pátou Oscarovou nominaci, nicméně prvního (a zároveň posledního) Oscara se dočkal až roku 1977, kdy si sošku odnesl za hudbu k hororu PŘICHÁZÍ SATAN! (1976). Goldsmith zde do avantgardního stylu poprvé zapojil chorály. Sedmdesátá léta se dají považovat za jeho nejúspěšnější období, kromě šesti nominací a jednoho získaného Oscara v nich vytvořil také soundtrack ke kultovnímu sci-fi hororu VETŘELEC (1979). Opět se zde projevovala jeho atypická práce s nástroji, nicméně hudba byla silně pozměňována v průběhu postprodukce. V témže roce poprvé nakoukl do série STAR TREK, k níž se vracíval až do své smrti. Hudba k filmu STAR TREK: FILM (1979) se nesla v duchu různých zvukových efektů, syntezátorů a poprvé se v ní použil nástroj vynalezený Craigem Huxleym, tzv. Blaster Beam, kolem pěti metrů velký elektronický instrument. Na jeho rameni byly napnuté dráty napojené na zesilovače, hrálo se na ně buď prsty, nebo různými předměty (například trubkami). Nástroj měl charakteristický basový a dosti výrazný zvuk.

V osmdesátých letech Goldsmith složil hudbu mj. k hororu POLTERGEIST (1982) a o čtyři roky později i k jeho pokračování POLTERGEIST II. Úspěchem bylo také politické drama POD PALBOU (1983) či sportovní film HOOSIERS (1987). V devadesátých letech získal Oscarové nominace za hudbu k filmům ZÁKLADNÍ INSTINKT (1992), L.A. - PŘÍSNĚ TAJNÉ (1997) A LEGENDA O MULAN (1998), celkově nasbíral úctyhodných osmnáct nominací, z nich však proměnil pouze jedinou. Podobnou smůlu měl i s jinými cenami; z devíti nominací na Zlatý glób neproměnil žádnou, stejně dopadl při pěti nominacích na cenu Grammy. Ze sedmnácti nominací na cenu Saturn proměnil stejně jako u Oscarů jedinou (za hudbu k hororové komedii GREMLINS z roku 1984).

Jerry Goldsmith se proslavil jako tvůrce avantgardní hudby, který rád experimentuje a nebojí se žádného žánru. Ze svých děl měl dle vlastních slov velice rád hudbu k filmům Total Recall a Základní instinkt. Byl dvakrát ženatý; s první ženou Sharon Hennagin měl během dvacetiletého (1950 - 1970) manželství čtyři děti. Roku 1972 si vzal Carol Heather Goldsmith, která s ním zůstala až do jeho smrti. Společně měli syna Aarona.

Jerry Goldsmith zemřel 21. července roku 2004 po dlouhém boji s rakovinou.
Zdroj: ČSFD.cz Zobrazit více




Partnerské odkazy


Informace o zpracování osobních údajů společnost WBM Europe LTD. jako správce osobních údajů zveřejňuje prostřednictvím aplikace Databáze informací o ochraně osobních údajů, dostupné na http://oou.cloud/katalog/, kde je možné informace o zpracování osobních údajů vyhledat podle názvu správce a jednotlivých účelů zpracování.

Najdete nás na facebooku